Platsbrist och lappsjuka?

En gammal jobbarkompis till mig, tillika polisstuderande i termin tre, fick just veta att han endast fått en reservplats som aspirant här i stan. Oerhört tråkigt för honom och jag håller naturligtvis tummarna för att den ska omvandlas till en ordinarie plats – det är en bra snubbe. Antalet sökande till just ”vår” myndighet var tydligen betydligt fler än normalt. Dessutom tar de emot fler aspiranter än vad de brukar för att möta upp regeringens mål om 20 000 poliser i tjänst. Därmed blir man lite undrande inför hur situationen kommer att se ut när det är dags för mig att söka aspiranten, det vill säga nu till våren. Kommer jag och mina kursare att hamna i bakvattnet av de föregående och extremt stora årskullarna? Innebär det att antalet aspirantplatser kommer att minskas drastiskt framöver? Den som lever får se – det är bara att kämpa på i plugget och försöka göra ett gott intryck även under nästa fältstudievecka på hemmamyndigheten!

Platsbrist lär det dock knappast bli på Polishögskolan framöver. Då tänker jag på lokaler och markyta. När jag började för ett år sen tror jag att vi var närmare 1700 elever, men med kommande examensdag har två av de största intagen (någonsin) lämnat skolan och det tas inte heller in några nya studenter. Man får akta sig så att man inte blir lappsjuk...


Glesbefolkat skolområde 2010?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0