Meta menardi och förundersökningsprotokoll...

Nu har jag återinstallerat mig i min grotta i Sollentuna. Ja, lokalen där jag har min boning under studietiden kan liknas vid en hålighet i ett berg, halvt nedsänkt i marken. Men om sanningen ska fram så är det i själva verket ett relativt varmbonat källarrum med kokvrå. Knappast något drömboende för en vettig människa med en normal lön, men till en fattig polisstudent duger det alldeles utmärkt. Tak över huvudet för en hyra på ynka två tusen per månad, elströmmen inräknad, och tio minuter till skolan. Dessutom får man åttabenta husdjur på köpet, närmare bestämt Meta menardi, på svenska kallade Källarspindlar. För inte så länge sedan, när jag låg och drog mig i bingen, hittade jag ett sådant specimen på väggen ovanför mitt huvud. För att vara spindlar är de oerhört rejäla, med en benvidd på hela fem centimeter. Hur som helst, så länge jag slipper råttor så är jag nöjd.


Meta menardi - Källarspindel


Imorgon ska jag träffa min kära studiegrupp (klassen är indelad i fyra studiegrupper om sex personer) och vi ska jobba vidare på vårt gemensamma förundersökningsprotokoll, det vill säga en skriftlig sammanställning av en brottsutredning. Jag har tidigare nämnt att vi jobbar med ett sammanhållet rån-case i den här delkursen och nu för vi in alla uppgifter i datorn, allt från förhör till teknisk bevisning. Det är mer tidskrävande än man först vill tro. Forskning visar att en genomsnittlig svensk polis spenderar cirka en tredje del av sin arbetstid på avrapportering - jag hoppas att Rikspolischefen lyckas med sin vision om att effektivisera avrapporteringssystemen…


Kommentarer
Postat av: Malin B

Mmm, roligt kan man ju inte kalla det men vi sköter det bra! ;)

2010-01-10 @ 20:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0