Blåljus och torra frallor...

I mitt förra inlägg skrev jag, helt oförhappandes, att jag varit på en så kallad fältvecka i min kära hemstad. Nu inser jag att många är ovetande om vad detta innebär och därmed kan det vara på sin plats med en förklaring. Under polisutbildningens andra (och tredje termin) får man under en veckas tid besöka en av landets alla Länspolismyndigheter. Det vanligaste upplägget är att man har en informationsdag inne på stationen och att man därefter får följa med en patrull i ingripandeverksamheten under några arbetspass. Det är naturligtvis den sistnämnda delen som lockar mest, att få en inblick i själva hantverket.


I höstas, under min första fältvecka, hade jag förmånen att få dela radiobil med en, enligt min begränsade erfarenhet, utmärkt patrull. Dessutom hade jag en sanslös tur med de utropade jobben då jag fick uppleva hela spektret av händelser, allt från vardagliga brott som ringa innehav, cykelstöld och minderåriga snattare till det grövsta och mest oåterkalleliga brottet av dem alla. Nu kan det låta cyniskt att tala om tur i sammanhanget, men om brott ändå begås är det ju perfekt för en polisstudent att få möjlighet att se hur det fungerar i verkligheten.


Obs! Bilden är arrangerad för att "lufta" ett osedvanligt långt blogginlägg. Datumen relaterar, mig veterligen, inte till någon verklig fältvecka.

När jag satt på tåget, på väg tillbaka till Stockholm och summerade min första fältvecka kände jag en enorm tillfredställelse och en tacksamhet över mitt yrkesval. Då menar jag inte ett euforiskt lyckorus utan en mer balanserad och vuxen känsla av att vara på rätt plats i livet, där man kan ta det onda med det goda och ändå uppleva att man inte vill vara någon annanstans. Förvisso dröjde jag gärna kvar vid tanken på de angenäma adrenalinpåslagen då blåljusen slogs igång och plattan trycktes mot golvet. Men de bestående och mest givande intrycken kom från den vanliga vardagslunken – sega datasystem, tragiska livsöden, stämningen, humorn, tystnaden efter ett tungt jobb, hjärtligheten och de torra frallorna på en nattöppen bensinmack - Jag ser redan fram emot nästa fältvecka…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0