Baggböleri och fordonsstopp...

Har ni hört talas om baggböleri förut? Nä, inte jag heller, men det är användbara begrepp av sådant slag som man får lära sig om man umgås med min familj över en julledighet. De är nämligen korsordsbitna hela bunten, gamla som unga. Alla utom jag, som håller på att slitas sönder av rastlöshet i det monotona mumlet kring allsköns onödigt vetande. Baggböleri, till exempel, det är att olovligt avverka statens skog. Helt klart värt att lägga till minnesbanken om man någon gång i framtiden skulle få tillfälle att ta fast en julgranstjuv på kronans mark: ”Stopp i lagens namn! Du ska inte få komma undan med baggböleri på mitt skift!” Användbart, eller hur…

 

För övrigt såg jag två av mina blivande kollegor på stan i förgår, närmare bestämt den utmärkta patrull som jag hade glädjen att få åka med under min fältvecka i höstas. De hade stoppat en bil på en centralt belägen gata och den ertappade föraren var påtagligt generad då han stirrade ned på sina egna fötter. Det var andra gången inom loppet av ett par veckor som jag såg nämnda patrull i aktion och det gjorde mig påmind om livet efter Polishögskolan. Inom en inte allt för avlägsen framtid kommer förhoppningsvis även jag att få förmånen att patrullera gatorna i staden jag älskar och det är en oerhört inspirerande tanke…


Snart kommer dessa förträffliga kängor att patrullera stadens gator - dessförinnan bör de nog putsas upp en aning...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0