Lägga krut på skyttet...

Jag har just kollat schemat för nästa termin (termin tre av fyra) och det bestående intrycket är att de praktiska ämnena får mer utrymme där. Naturligtvis läser vi även juridik och poliskunskap (inledningsvis med inriktning trafik), men där emellan kläms det in en hel del vapenlektioner, inte minst på skyttebanorna. Tydligen är det så att den svenska polisutbildningen är den som lägger mest krut på skyttet i Norden. Våra grannländer ligger långt efter sett till antalet lektionstimmar. På Island har man, om jag förstått saken rätt, i princip en endagskurs och sen är man klar att bära vapen i tjänst. Jag ska inte avslöja exakt hur många timmar vi lägger ned i Sverige, men jag vill passa på att klargöra att jag tycker att det är alldeles utmärkt att vi får gnugga skyttet ordentligt. Dels för att det är roligt, men framförallt för att det är oerhört viktigt att skotten sitter där de ska om man någon gång tvingas att skjuta i tjänsten. Med all sannolikhet kommer man att vara ganska långt ner i den berömda stresskonen i sådana lägen och då är det helt avgörande att vapenhanteringen sitter i ryggmärgen - det kan vara skillnaden mellan liv och död för såväl förövare som polismän och i anslutning närvarande allmänhet…


Sig Sauer - Polisens tjänstevapen (i detta fall en P225)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0