Slutövningsbravader

Jag utlovade ju en rapport efter dagens slutövningsbravader (för våra vänner i termin fyra) och löften är till för att hållas: Övningen inleddes med att vi figuranter delades upp mellan scenarier av olika slag. Därefter fick vi kvittera ut en radio så att vi skulle kunna höra när patrullerna var på ingång. Det innebar att vi kunde sitta inomhus och värma oss till dess att det var tid att kuta ut i svinkylan och agera misstänkt gärningsman (vi tackar kommunikationscentralen för detta). I mitt fall skulle jag spela en missbrukare som just köpt en påse amfetamin. Affären bevittnades emellertid av en påpasslig person ur allmänheten som i god ordning väljer att ringa polisen. Följaktligen haffades jag ganska omgående. Uppgiften var då att uppvisa tecken på narkotikapåverkan. I detta fall genom slängiga rörelser och tuggande käkrörelser. De flesta patruller valde att visitera mig för att försöka hitta drogerna och därefter fördes jag till stationen (ja, det finns en låtsaspolisstation på Polishögskolan) för kroppsbesiktning, det vill säga en mer ingående undersökning, ända in på huden. Lyckligtvis slapp jag strippa av rent övningstekniska skäl. När detta var avklarat släpptes jag ut igen och kunde positionera mig för att invänta nästa patrull.

 

Mitt scenario var kanske inte det mest actionfyllda för dagen. Vissa av mina klasskamrater fick sladda runt i bilar med polisen i hasorna och andra fick agera inbrottstjuvar och brottas i snön. Jag tycker dock att jag har lärt mig oerhört mycket. Särskilt nyttig var det att höra hur patrullerna resonerade kring vilka åtgärder som skulle vidtas. Skulle jag tas med för kroppsbesiktning eller skulle jag till och med gripas? Om jag skulle gripas vilka häktningsskäl var i sådana fall tillämpliga? Likaså var det intressant att höra hur patrullerna föredrog ”caset” för vakthavande befäl inne på stationen. I diskussionerna som följde kunde jag suga åt mig kunskap på ett mycket mer effektivt sätt än att enbart läsa kurslitteraturen.

 

Nä, nu måste jag packa ihop mina pinaler och ta mig mot Stockholm C. Snart går tåget till min kära hemstad. En oerhört vacker mellanstor stad någonstans i mellansverige. Hörs alldeles snart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0